Gå til hovedinnhold

Autility Ordliste

Klarer du ikke finne hva du leter etter? Send oss en melding så vi kan legge det til i listen

Oppdatert for over 4 måneder siden

A-F

A:

  • Action-center/Handlingssenter: Når du markerer mange enheter i tabellen, vil du kunne åpne handlingssenteret. Her kan du legge til informasjon til mange enheter samtidig. For eksempel sette klassifikasjon på filer eller prioritet på arbeidsordre.

    Action center bilde
  • Assets: Assets kan være hva som helst i eller utenfor bygget som krever vedlikehold. Det kan være alt fra rømningsveier til luftkompressor. Assets har mange informasjonsfelt som gjør at man kan holde styr over ting som tilstandsgrad, installasjonsdato, reparasjonskostnad osv...

B:

  • BIM: BIM står for Bygningsinformasjonsmodell (eng. Building Information Model). Det betyr at en bygning modelleres i 3D og inneholder alle data og all informasjon som trengs for å bygge og vedlikeholde den. Hvis det står noen plass at du må laste opp en BIM-fil, refereres det normalt til IFC-modeller.

  • Bygningsdelstabellen: NS 3451 er en standard innenfor klassifikasjonssystemer for BAE-sektoren i Norge. Den fastlegger inndeling i bygnings- og installasjonsdeler for systematisering, klassifisering og koding av informasjon som omfatter de fysiske delene av bygningen og de tilhørende uteområder.

    De fleste assets har informasjon om hvilken klassifikasjon de tilhører.

C:

  • Classifications/Klassifikasjoner: Klassifikasjoner er det vi kaller kodene i Bygningsdelstabellen. Bonuser med klassifisering er at både filer og assets vil bli mye bedre organisert og man kan enkelt finne og knytte de sammen.

  • CMMS: Et datastyrt vedlikeholdsstyringssystem (eng. Computerized maintenance management system) er et system som optimaliserer vedlikeholdet og driften av bygninger. Cmms systemet til Autility har fått navnet operations, alt under operations er en del av CMMS.

D:

  • Digital Tvilling: En digital tvilling er en virtuell representasjon av en bygning som bruker sanntidsdata for å overvåke og analysere tilstanden og ytelsen dens. Denne teknologien gjør det mulig å forutsi vedlikeholdsbehov, optimalisere energiforbruk, og forbedre brukeropplevelsen. Ved å simulere forskjellige scenarier kan vi ta bedre beslutninger for bygningens drift og vedlikehold, noe som sparer tid og penger.

E:

  • Entities/Enheter: Enheter refererer normalt sett til de fem typene data man kan lagre i appen. Disse finner du under Operations og Enheter er en fellesbetegnelse vi ofte bruker for de:

F:

  • FDV Dokumentasjon: FDV står for Forvaltning, Drift og Vedlikehold; her refererer vi altså til dokumentasjon for disse tre punktene. FDV dokumentasjon er altså dokumentasjon som gjelder byggebarer, tekniske installasjoner og overflater.

  • Floors/Etasjer: I den digitale tvillingen kan du legge til etasjer (kalt floors i appen) til bygget ditt. Når du først lager etasjene, vil planes automatisk legge seg i tvillingen. Disse kan du deretter endre på for å nøyaktig dele opp etasjene i 3D modellen, eller så kan du koble etasjene til modeller for å koble plantegninger til riktig etasje for eksempel. Du lager etasjer og kobler dem til modeller her:


G-L

G:

  • ...

H:

  • ...

I:

  • Incidents/Avvik: Incidents eller avvik defineres som manglende samsvar mellom definerte krav og utført arbeid eller et produkt. Kravene til avvikshåndtering i bygg- og anleggsbransjen varierer, men bedriften skal kunne avdekke, rette opp og ha systemer for å forebygge avvik. Ved å legge inn incidents i appen har du ett system

  • Incident Detector/Avviksgjenkjenner: Avviksgjenkjenneren er et AI verktøy i appen som kan hjelpe deg å finne og registrere avvik fra rapporter. Denne kan kjøres på alle PDF-filer med dokumenttypen rapport satt, deretter vil den søke gjennom filen og lete etter avvik. Du kan starte avviksgjenkjenner ved å klikke her på en fil som følger kravene:

J:

  • ...

K:

  • KPI: KPI (Key Performance Indicator) er et måleverktøy som forteller deg hvordan noe presterer mot et bestemt mål. Det kan være energiforbruk per kvadratmeter, leietilfredshet, vannforbruk eller CO2 utslipp per kvadratmeter. KPI kan altså være det meste man kan måle i bygget.

L:

  • Labels: Labels er et slags markeringsverktøy. Du kan selv lage labels ved å følge denne lenken. Deretter kan du sette labels på alle enheter du vil, og videre filtrere etter dine labels. Labels kan brukes for å markere brannbok, vvs-installasjoner, elektro og mer. Hvordan du vil bruke labels er helt opp til deg.

  • Locations: I appen kan man sette location på enhetene man legger inn. Locations kan være bygg, etasje eller rom.

M-R

M:

  • Manage Models: Manage models er siden hvor man kan få en oversikt over modellene på hvert bygg. Du kan laste opp modeller her, og velge hvilke modeller som skal lastes inn når tvillingen først åpnes. Du finner siden her.

  • My Buildings: My buildings er i all hovedsak ett filter som bare henter data tilknyttet valgt bygning. Under my buildings ligger Map som tar deg direkte til byggets tvilling, operations for bygget og views.

N:

  • ...

O:

  • Operations: Operations er en fellesbetegnelse vi bruker for enhetene i appen. Under operations vil du finne tabeller med alle enhetene du har lagt inn, som en slags CMMS oversikt.

P:

  • Planes: Planes er et verktøy for 3D modellen eller plantegningene dine i Tvillingen, de henger sammen med floors og brukes for å definere etasjer i bygget. Når du legger til etasjer i bygget vil planes per etasje automatisk bli lagd, dette er et verktøy du kan bruke ved å legge de på linje med gulvene i hver etasje på 3D modellen eller ved å koble plantegninger til dem. Når alle floors er lagd og alle planes satt på riktig plass/koblet til respektive plantegninger kan de brukes. Verktøy som plan klipperen kan gjøre det mye enklere å jobbe med bygget nå.

  • Plane Cutter/Planklipper: Planklipperen er enda et verktøy i den digitale tvillingen. Det funker litt som at du filtrerer bygget etter etasjer, ved at du kutter bort alle deler som ikke er mellom valgt etasje og etasjen over. For å definere disse etasjene må du sette opp planes for bygget ditt, deretter kan du bruke planklipperen med denne knappen i den digitale tvillingen.

Q:

  • ...

R:

  • Requests/Forespørsler: Requests eller forespørsler er en av enhetene man kan lagre i appen. Likt med de andre kan du lagre location, labels og mer på requesten for å eklere filtrere. Hvis du får leietakere til å sende email til @ når de legger inn forespørsler, kan du direkte få disse lagt til i appen. Du kan også svare kunden direkte ved å skrive i kommentarfeltet på requesten. Da blir det enklere å spore og prioritere forespørsler samtidig som du kan få en oversikt over hva som kommer inn mest.

  • Rutiner: En rutine er et kallenavn vi bruker på gjentakende tiltak. Når man setter en tidsplan (schedule) på tiltak, vil den automatisk bli en rutine. Ellers er det helt likt et vanlig tiltak

S-X

S:

  • ...

T:

  • Tiltak: Tiltak er en enhet man kan dokumentere i appen. Dette er for å dokumentere driftsoppgaver og rutiner som må gjøres i bygget. Tiltak burde innholde informasjon som hva slags arbeid det er, hvem som skal gjennomføre, tidsfrist og eventuelt spesifikke krav eller instruksjoner. Det er mulig å koble tiltak til andre tiltak.

  • Twin/Tvilling: Tvillingen er kallenavnet på den digitale tvillingen hvert bygg har i appen. En digital tvilling betyr at det er en digital gjenspeiling av bygget, om det er via 3D modeller, plantegninger eller skanner, og det inkluderer data som omhandler bygget. Ved å klikke her, blir du sendt til appen hvor du kan se et kart over alle byggene dine. Når du velger ett bygg her åpner du tvillingen.

U:

  • ...

V:

  • Views: Views er en alternativ måte å se datatabellen, hvor du får akkurat den informasjonen du trenger. Når du lager en view kan du selv sette opp filter for å bestemme hvilken data som skal slippes gjennom. For eksempel alle assets med labelen brannbok eller alle avvik med status to do.

W:

  • Work Orders/Arbeidsordre: Arbeidsordre er en enhet man kan dokumentere i appen. Dette er for å dokumentere driftsoppgaver og rutiner som må gjøres i bygget. Arbeidsordre burde innholde informasjon som hva slags arbeid det er, hvem som skal gjennomføre, tidsfrist og eventuelt spesifikke krav eller instruksjoner.
    Fra juni 2025 ble Arbeidsordre omdøpt til Tiltak.

X:

  • ...

Y-Å

Y: ...

Z: ...

Æ: ...

Ø: ...

Å: ...

Svarte dette på spørsmålet?